ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ-ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ : ΨΑΡΟΣΦΑΙΡΟ
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ-ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Βαγγέλης Ηλιόπουλος
ΤΡΙΓΩΝΟΨΑΡΟΥΛΗ, ΜΗΝ ΕΜΠΙΣΤΕΥΕΣΑΙ
ΠΟΤΕ… ΑΧΙΝΟ!
Ψαρόσφαιρο
Παιχνίδι επιλογών και επιχειρημάτων
ΣΚΟΠΟΣ
Το Ψαρόσφαιρο έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει τα παιδιά να διαμορφώνουν θετικές απόψεις και να αποκτήσουν βασικές δεξιότητες συνύπαρξης τόσο στο σχολείο όσο και έξω από αυτό, στο πλαίσιο μιας κοινωνίας χωρίς διακρίσεις η οποία σέβεται την ατομικότητα και την ετερότητα.
Στο Ψαρόσφαιρο οι μαθητές παίζουν σε ομάδες των επτά παικτών. Κάθε ομάδα θα κληθεί να αποφασίσει για συγκεκριμένες περιστάσεις και να απαντήσει με ΝΑΙ ή ΟΧΙ. Ανάλογα με την απάντηση, η μπάλα της ομάδας μπορεί να προχωρήσει μπροστά ή να επιστρέψει πίσω με στόχο το γκολ στο αντίπαλο τέρμα.
Νικήτρια είναι η ομάδα με τα περισσότερα γκολ.
ΣΤΟΧΟΙ
Τα παιδιά:
– Συζητούν και επιχειρηματολογούν σχετικά με περιστάσεις επικοινωνίας που μπορεί να συναντήσουν στη σχολική και κοινωνική τους ζωή.
– Βιώνουν την ομαδικότητα και την αρμονική συνύπαρξη.
– Οχυρώνονται με επιχειρήματα απέναντι σε απόψεις που προβάλλονται κατά του διαφορετικού και του ξένου.
– Αναπτύσσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες.
– Απολαμβάνουν την ανάγνωση, παίζοντας.
– Καλούνται να δημιουργήσουν τα δικά τους κείμενα.
ΥΛΙΚΑ
- το ταμπλό-γήπεδο
- οι φανέλες των παικτών
- οι ερωτήσεις
Πατήστε εδώ για να κατεβάσετε τις ερωτήσεις σε μορφή pdf
Πατήστε εδώ για να κατεβάσετε το ταμπλό- γήπεδο σε μορφή pdf
ΠΩΣ ΠΑΙΖΕΤΑΙ
- Κάθε ομάδα έχει 1 παίκτη που κινείται πάνω στα βήματα – φανέλες της ομάδας του οι οποίες ξεχωρίζουν από το χρώμα.
- Η μπάλα ξεκινά από τον τερματοφύλακα και ακολουθώντας την πορεία πάνω στο γήπεδο περνάει από όλες τι φανέλες με το ίδιο χρώμα με στόχο να καταλήξει στο αντίπαλο τέρμα.
- Οι κάρτες ανακατεύονται και τοποθετούνται στη σέντρα.
- Με κορόνα-γράμματα διαλέγουν ποια ομάδα θα παίξει πρώτη. Οι ομάδες παίζουν, δηλαδή τραβούν κάρτα και απαντούν, εναλλάξ.
- Ο Διαιτητής – εκπαιδευτικός παίρνει την πρώτη κάρτα.
- Διαβάζει δυνατά την ερώτηση στην πρώτη ομάδα. Τα παιδιά απαντούν με ΝΑΙ ή ΟΧΙ.
- Μετά την απάντηση τους δίνει την αντίστοιχη επιχειρηματολογία που βρίσκεται πάνω στην κάρτα και τα παιδιά κινούν μπροστά ή πίσω την μπάλα πάνω στο ταμπλό-γήπεδο.
- Το παιχνίδι τελειώνει όταν τελειώσουν όλες οι κάρτες.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
- Όταν η μπάλα πρέπει να γυρίσει προς τα πίσω και να περάσει τη θέση του τερματοφύλακα, απλώς μένει στη θέση 1.
- Εάν η μπάλα είναι στον επιθετικό, δηλαδή στον παίκτη 7, σημειώνει γκολ με οποιοδήποτε αριθμό ίσο ή μεγαλύτερο από τα βήματα που απομένουν μέχρι το τέρμα της αντίπαλης ομάδας.
- Μετά από κάθε γκολ, η μπάλα επιστρέφει στον τερματοφύλακα της ομάδας.
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΔΑΣΚΑΛΟΥ
Ο δάσκαλος, κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, έχει ρόλο διαιτητή – εμψυχωτή. Κάθε κάρτα περιγράφει μία πολύπλοκη και συχνά δύσκολη κοινωνική ή επικοινωνιακή περίσταση. Ο δάσκαλος μπορεί, καθώς το παιχνίδι εξελίσσεται και τα παιδιά δίνουν τις απαντήσεις τους, να καταγράφει τις απαντήσεις ώστε να επανέλθει αργότερα για συζήτηση, επεξεργασία και γενίκευση στην ολομέλεια της τάξης.
ΕΠΕΚΤΑΣΗ
Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αξιοποιήσουν με πολλούς δημιουργικούς τρόπους τόσο το κείμενο του βιβλίου ΤΡΙΓΩΝΟΨΑΡΟΥΛΗ, ΜΗΝ ΕΜΠΙΣΤΕΥΕΣΑΙ ΠΟΤΕ… ΑΧΙΝΟ! όσο και τις περιστάσεις επικοινωνίας που θίγουν οι κάρτες του παιχνιδιού. Ενδεικτικά αναφέρουμε κάποιες δραστηριότητες επέκτασης:
-Παιχνίδια ρόλων: οι μαθητές παίζουν παιχνίδια ρόλων με τις καταστάσεις που περιγράφουν οι κάρτες.
-Δημιουργία νέων καρτών: οι μαθητές χρησιμοποιούν τις λευκές κάρτες για να δημιουργήσουν τις δικές τους επικοινωνιακές καταστάσεις και επιχειρηματολογούν ανάλογα.
–Περιγραφή αγώνα και ηχογράφησή της.
–Διοργάνωση αληθινού αγώνα ποδοσφαίρου στο γήπεδο ή την αυλή του σχολείου.
–Δημιουργική γραφή: συγγραφή μιας νέας ιστορίας με τους ήρωες του βιβλίου η οποία θα περιλαμβάνει και την περιγραφή ενός αγώνα ψαροσφαίρου στον βυθό.
Σχεδιασμός παιχνιδιού: Βαγγέλης Ηλιόπουλος, Βασιλική Νίκα
Υλοποίηση: Εκδόσεις Πατάκη
Copyright: Βαγγέλης Ηλιόπουλος, Βασιλική Νίκα & Εκδόσεις Πατάκη
[…] Το επιτραπέζιο παιχνίδι μπορείτε να το βρείτε εδώ […]